Przejdź do głównej treści

Testowanie podgrzewaczy foteli samochodowych

Ręczne testowanie podgrzewaczy foteli samochodowych jest czasochłonne i zawodne, co wiąże się z ryzykiem niewykrycia usterek w delikatnych przewodach grzewczych lub połączeniach kablowych, co może prowadzić do przegrzania lub pożaru.

System termowizyjny automatyzuje wizualne i funkcjonalne testowanie podgrzewaczy foteli, umożliwiając szybką weryfikację dystrybucji ciepła i mechanizmów wyłączania bezpieczeństwa poprzez monitorowanie temperatury w czasie rzeczywistym.

Uzyskiwane korzyści

  • Skrócenie czasu testowania z 15 minut do 30 sekund.
  • Wczesne wykrywanie problemów z połączeniami kablowymi i uszkodzeń przewodów.
  • Potwierdzenie niezawodnego działania systemów bezpieczeństwa przed opuszczeniem stanowiska przez fotele.
  • Zapewnienie stałego wzrostu temperatury foteli we wszystkich testowanych jednostkach.
  • Wsparcie efektywnego przepływu produkcji dzięki automatycznej sygnalizacji pozytywnej/negatywnej.

Identyfikacja wadliwych połączeń kablowych w fotelach samochodowych

Podgrzewane fotele to doskonały dodatek do każdego pojazdu użytkowanego w chłodne dni lub w regionach o surowych zimach. Staranny montaż podzespołów elektronicznych i elementów sterujących podczas integracji jest niezbędny dla zapewnienia niezawodnej i trwałej pracy.

Podgrzewane fotele działają za pomocą elementu grzejnego – długiego paska materiału pełniącego funkcję rezystora. Rezystor stanowi opór dla przepływu prądu elektrycznego, przekształcając energię elektryczną w ciepło, które następnie ogrzewa fotel. Problemy z elementem grzejnym są najczęstszymi problemami podgrzewanych foteli samochodowych. Przewód grzejny jest zazwyczaj mały i delikatny, co czyni go podatnym na pęknięcia.

Testowanie podgrzewaczy foteli jest kluczowe przed ich montażem w fotelach, ponieważ wadliwe połączenia kablowe mogą w najgorszym przypadku doprowadzić do pożaru. Producenci muszą zapewnić prawidłowy montaż i funkcjonalność tych podzespołów.

W tym przypadku producent samochodów z branży motoryzacyjnej chce zoptymalizować procedurę testowania podgrzewaczy foteli samochodowych. Producent poszukuje systemu pomiaru temperatury, który zapewni funkcjonalność systemów grzewczych, a proces testowania musi być szybki i łatwy. Co ciekawe, producent wcześniej przeprowadzał ten proces testowania ręcznie. Technicy sprawdzali ręcznie, czy elementy siedziska osiągnęły pożądaną temperaturę po 10-15 minutach nagrzewania. Producent priorytetowo traktuje znalezienie szybszej i równie niezawodnej metody testowania.

Weryfikacja zabepieczeń przed przegrzaniem i działania podgrzewanych foteli w przemyśle motoryzacyjnym

Rozwiązaniem dla producentów jest integracja kamery termowizyjnej Optris PI 640i. Ta kamera termowizyjna o rozdzielczości VGA (640 x 480 pikseli) i wyjątkowej czułości termicznej 40 mK idealnie nadaje się do wykrywania nawet najmniejszych różnic temperatur z wysoką dokładnością i bezproblemową integracją z oprogramowaniem do przetwarzania obrazu.

car seat heater 2

Kontrola temperatury za pomocą kamery PI 640i obejmuje dwa główne etapy: kontrolę wizualną i test funkcjonalny mat grzewczych zainstalowanych w fotelach. Maty te składają się ze specjalnych przewodów grzewczych, często wykonanych z metalicznej miedzi, które są równomiernie rozmieszczone, aby zapewnić równomierne rozprowadzanie ciepła. Podczas kontroli wizualnej technicy sprawdzają, czy przewody są prawidłowo zainstalowane i nie mają widocznych uszkodzeń ani wad, zwracając szczególną uwagę na połączenia w kablach miedzianych, gniazdach przyłączeniowych i wtyczkach.

Po kontroli wizualnej przeprowadzany jest test funkcjonalny. Fotele są podłączane do źródła zasilania, a podgrzewacze włączane. Temperatura jest mierzona w sposób ciągły przez określony czas, a kamera termowizyjna rejestruje rozkład temperatury na powierzchni siedzenia i oparciu. Głównym celem tego testu jest sprawdzenie, czy temperatura siedzenia wzrasta w określonym, krótkim czasie.

Istotnym aspektem procesu testowego jest sprawdzenie systemów bezpieczeństwa. Nowoczesne systemy podgrzewania siedzeń wyposażone są w termostaty i zabezpieczenia przed przegrzaniem, które automatycznie wyłączają ogrzewanie po przekroczeniu określonej temperatury, zapobiegając w ten sposób ryzyku pożaru. Podczas testu podejmowane są próby uruchomienia tych systemów zabezpieczających w celu weryfikacji ich skuteczności.

System PI 640i można zainstalować w dowolnej odległości od systemu i dostarczać niezbędne sygnały do ​​różnych urządzeń peryferyjnych. Załóżmy, że przekroczony zostanie określony próg temperatury na powierzchni siedzenia (np. 35°C). W takim przypadku kamera może wysłać sygnał analogowy do diody LED alarmu, ostrzegając o tym fachowca na stanowisku certyfikacji w zakładzie produkcyjnym.

Jeśli wszystkie wartości mieszczą się w prawidłowym zakresie, sygnał może wskazywać, że samochód jest gotowy do opuszczenia aktualnego stanowiska i przejścia do kolejnego etapu produkcji. Ta automatyzacja znacznie skróciła czas produkcji u producenta, ponieważ test trwa zaledwie 30 sekund.

Rejestrowanie dynamicznych procesów termicznych dzięki obrazowaniu radiometrycznemu o wysokiej częstotliwości klatek

Kamera PI 640i oferuje znaczące korzyści w wielu procesach produkcyjnych związanych z termiką. Szczególnie dzięki wysokiej czułości termicznej zmiany temperatury w fotelu można wykryć w krótkim czasie. Doprowadziło to do zwiększenia oszczędności czasu na linii produkcyjnej i było dużym sukcesem dla klienta.

car seat heater 3

Kolejną zaletą kamery PI 640i jest możliwość rejestrowania obrazu radiometrycznego z częstotliwością klatek 32 Hz, a nawet 125 Hz w trybie podklatkowym. Ta wysoka częstotliwość klatek umożliwia dokładne monitorowanie i analizę szybkich zmian temperatury oraz procesów dynamicznych w druku 3D.

Kamera termowizyjna jest wyposażona w wymienne obiektywy o różnych polach widzenia (15°, 33°, 60° i 90°). Zapewnia to elastyczność w dostosowywaniu się do różnych rozmiarów drukarek i zastosowań, oferując możliwość wyboru ostrości i pola widzenia zgodnie z konkretnymi wymaganiami.

Kamera PI 640i jest również solidna i zaprojektowana do pracy w warunkach przemysłowych. Posiada stopień ochrony IP67, który chroni ją przed pyłem i wodą oraz wytrzymuje temperatury od 0°C do 50°C podczas pracy (dzięki dodatkowym akcesoriom można dodatkowo zwiększyć jej wytrzymałość). Zapewnia to jej niezawodność i trwałość nawet w trudnych warunkach.

Integrację z istniejącymi systemami ułatwiają różnorodne interfejsy i kompleksowy pakiet oprogramowania. Kamerę można podłączyć przez USB 2.0 lub, opcjonalnie, przez interfejs Gigabit Ethernet (PoE). Dołączony pakiet oprogramowania Optris PIX Connect umożliwia prostą konfigurację i zdalne monitorowanie kamery.

Dodatkowo kamera oferuje szereg interfejsów przemysłowych, w tym analogowe i cyfrowe wejścia i wyjścia, a także przekaźniki do obsługi alarmów i funkcji failsafe.

Zalecane produkty