Optymalizacja pracy solarek za pomocą pirometrów
Ręczne i niedokładne metody posypywania dróg często prowadzą do nadmiernego zużycia środków odladzających, co zwiększa koszty i negatywnie wpływa na środowisko. Zmienne temperatury dróg w różnych lokalizacjach utrudniają terminowe i dokładne posypywanie, a tradycyjne czujniki nie sprawdzają się w mokrych lub oblodzonych warunkach.
Wysoce czułe pirometry w solarkach umożliwiają ciągły, bezkontaktowy monitoring temperatury drogi w czasie rzeczywistym. Zintegrowane z systemami dozowania, automatycznie dostosowują aplikację środka w oparciu o aktualny stan nawierzchni, optymalizując wydajność i minimalizując niepotrzebne zużycie soli.
Uzyskiwane korzyści
- Zmniejszenie zużycia soli poprzez dostosowanie dawki do rzeczywistej temperatury drogi
- Minimalizacja szkód dla środowiska wynikających z nadmiernego stosowania środków chemicznych do odladzania
- Poprawa koncentracji kierowców poprzez automatyzację decyzji dotyczących aplikacji środka
- Poprawa bezpieczeństwa dzięki terminowym, opartym na danych interwencjom zapobiegającym oblodzeniu
- Obniżenie kosztów utrzymania dróg dzięki precyzyjnym strategiom posypywania opartym na stanie nawierzchni
Redukcja kosztów i wpływu na środowisko poprzez optymalizację posypywania dróg
Tworzenie się lodu na drogach stwarza niebezpieczne warunki jazdy, drastycznie zmniejszając tarcie nawierzchni, co zwiększa ryzyko wypadków.
Tradycyjne metody wykrywania i usuwania lodu na drogach, takie jak powszechne stosowanie środków chemicznych do odladzania, takich jak chlorek sodu, są zarówno drogie, jak i szkodliwe dla środowiska. Chemikalia te mogą zanieczyszczać wody gruntowe i niszczyć roślinność przydrożną. Dostosowanie rozprowadzania środków odladzających do aktualnych warunków pogodowych i drogowych jest kluczowe. Niższe temperatury wymagają większej ilości soli, aby osiągnąć ten sam efekt odladzania. Jednak ręczne regulacje często prowadzą do nadmiernego stosowania soli, co jest zarówno marnotrawstwem, jak i niepotrzebne.
Dokładne dane dotyczące temperatury drogi są niezbędne dla systemów informacji pogodowej władz do monitorowania aktualnych warunków drogowych. Łącząc pomiary temperatury z innymi danymi meteorologicznymi, systemy te mogą generować dokładniejsze prognozy i zapewniać lepsze wsparcie decyzyjne w zakresie zimowego utrzymania dróg. Monitorowanie temperatury dróg ma kluczowe znaczenie dla przewidywania tworzenia się lodu, umożliwiając terminowe interwencje, takie jak stosowanie środków odladzających lub inne niezbędne działania konserwacyjne. W połączeniu z danymi dotyczącymi temperatury powietrza, wilgotności względnej i punktu rosy, nieinwazyjne metody pomiaru temperatury zapewniają dokładny obraz stanu drogi. Ostatnie zainteresowanie metodami nieinwazyjnymi, takimi jak termometria na podczerwień, podkreśla ich przewagę nad tradycyjnymi czujnikami montowanymi na powierzchni, szczególnie w warunkach mokrej, zaśnieżonej lub oblodzonej nawierzchni.
Dzięki precyzyjnym pomiarom temperatury drogi można zminimalizować koszty soli i wpływ na środowisko. Taka optymalizacja nie tylko zapewnia efektywne wykorzystanie środków odladzających, ale także zmniejsza ilość odpadów i szkody dla środowiska, zapewniając tym samym ekonomiczne rozwiązanie w zakresie utrzymania dróg.
Temperatura nawierzchni drogi może się znacznie różnić w zależności od lokalizacji i czasu, nawet na niewielkich odległościach na tej samej drodze. System monitorowania stanu dróg zainstalowany na opryskiwaczach, rozsiewaczach i posypywarkach odgrywa kluczową rolę w ograniczaniu ilości odpadów. Dzięki automatycznemu i ciągłemu dostosowywaniu dawki materiałów rozprowadzanych na podstawie temperatury drogi system ten gwarantuje, że środki odladzające będą stosowane wyłącznie wtedy i tam, gdzie jest to konieczne, oszczędzając w ten sposób zasoby i zmniejszając wpływ na środowisko.
Pirometry o wysokiej czułości do monitorowania temperatury nawierzchni w czasie rzeczywistym w solarkach
W kilku zastosowaniach pirometry CSlaser hs i CSmicro hs zostały zainstalowane na solarkach w celu skutecznego monitorowania temperatury nawierzchni. Czujniki te są montowane na zewnątrz solarek, gdzie ich soczewki mogą być podatne na zabrudzenia lub zarysowania, co potencjalnie ogranicza ich zdolność do dokładnego pomiaru promieniowania podczerwonego. Aby temu zaradzić, czujnik podczerwieni jest często umieszczany w stożkowej sondzie, która chroni go przed rozpryskami z drogi, znacznie zwiększając dokładność pomiaru poprzez zapobieganie gromadzeniu się brudu. Taka konfiguracja zapewnia ciągły i niezawodny monitoring temperatury nawierzchni, zapewniając natychmiastową informację zwrotną o aktualnych warunkach i umożliwiając reagowanie w czasie rzeczywistym, zwiększając tym samym efektywność działań związanych z utrzymaniem dróg.

Czujnik podczerwieni o wysokiej czułości odgrywa kluczową rolę, przesyłając precyzyjne odczyty temperatury do systemu sterowania. System dozowania reaguje w ułamku sekundy na wszelkie wahania temperatury, automatycznie dostosowując ilość aplikowanego środka odladzającego na podstawie zarejestrowanych danych.
Utrzymanie dokładności tych czujników podczerwieni wymaga starannej kalibracji, szczególnie biorąc pod uwagę zmienną emisyjność i warunki środowiskowe występujące w utrzymaniu dróg. Nawet drobne błędy kalibracji mogą prowadzić do znacznych niedokładności pomiarów temperatury, potencjalnie wpływając na proces decyzyjny. Na przykład, niewielkie ilości wilgoci resztkowej lub cienkie warstwy lodu mogą nie zostać dokładnie wykryte, co prowadzi do niedoszacowania lub przeszacowania oblodzenia. Ta czułość wymaga precyzyjnej kalibracji i ciągłego monitorowania w celu zapewnienia wiarygodnych odczytów. Aby sprostać tym wyzwaniom, czujniki są bardzo czułe i często są kalibrowane specjalnie w temperaturze 0°C. Dodatkowo, można je regulować w terenie, aby zapewnić dokładność odczytów temperatury.
Zazwyczaj czujniki podczerwieni mierzą temperaturę w określonych punktach, co może skutkować niekompletnymi danymi dotyczącymi zmian temperatury na całej powierzchni drogi. Ta zmienność przestrzenna może utrudniać dokładną ocenę ogólnego stanu drogi. Jednak zastosowanie kamer na podczerwień w trybie skanera liniowego rozwiązuje ten problem, rejestrując zmiany temperatury na całej szerokości drogi, dostarczając kompleksowych i szczegółowych danych, które usprawniają ocenę stanu drogi.
Niższe koszty i mniejszy wpływ na środowisko: Zaawansowany monitoring temperatury drogi z pirometrami CSlaser i CSmicro
Pirometry CSlaser LT hs i CSmicro LT hs wyznaczają nowy standard w dziedzinie pomiaru temperatury drogi dzięki swojej wyjątkowo wysokiej czułości. W przeciwieństwie do innych pirometrów o szerszym zakresie temperatur, czujniki te wykrywają niewielkie różnice temperatur, nawet do 25 mK. Dzięki dokładności systemu wynoszącej ±1°C i precyzji powtarzalności ±0,3°C, oferują one niezrównaną niezawodność monitorowania warunków drogowych z niezrównaną precyzją. Pirometry CSmicro i CSlaser zostały również zaprojektowane z myślą o łatwej integracji, dzięki dwuprzewodowej obsłudze zarówno trybu analogowego, jak i cyfrowego, co zapewnia elastyczność interfejsu.
Optris oferuje również szeroką gamę akcesoriów do tych czujników, oferując wszechstronne i dostosowane do indywidualnych potrzeb rozwiązania do różnych zastosowań, w tym niestandardowe certyfikaty kalibracji i kalibracji, gdy są wymagane.
Przyjęcie bardziej ekonomicznego podejścia do rozprowadzania środków odladzających nie tylko zmniejsza wpływ na środowisko, ale także znacznie obniża koszty. Dzięki mniejszemu zużyciu posypki i strategicznemu zwiększeniu jej zastosowania w chłodniejszych obszarach, gdzie jest ona najbardziej potrzebna, koszty są minimalizowane bez uszczerbku dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.
System ten zwiększa również wydajność pracy kierowców, pozwalając im skupić się na prowadzeniu pojazdu, co znacznie zmniejsza ryzyko błędów operacyjnych. Cyfrowy, szybko reagujący system dostosowuje dawkę częściej i precyzyjniej niż metody ręczne, co przekłada się na znaczne oszczędności w rozprowadzaniu posypki – około 15%.